Da Bård Lindh startet i stillingen som avdelingsleder var det med andre ord mye å få oversikt over. Rundt i kommunen var det installert totalt 73 alarmanlegg, som varsler om alt fra brann, heisstopp og innbrudd, til vannlekkasjer. Dette er gode hjelpemidler for bygningsansvarlige, så lenge anleggene varsler som de skal.
Behov for kartlegging
Det var mye å ta tak, vi manglet oversikt over hvem som mottok alarmvarslingene og om de i det hele tatt ble varslet. Vi fikk veldig god hjelp og oppfølging av AddSecure under kartleggingsprosessen, forteller Lindh.
Løsningen vi tok i bruk fikk veldig god respons fra driftsavdelingen.
Bård Lindh, Head of Technical Department
God respons fra avdelingen
Etter å ha kartlagt driftsstatus på anleggene, besluttet Lindh å ta i bruk webapplikasjon AddView. Applikasjonen viser løpende status på alarmsenderne og hendelser som sabotering, kommunikasjonsbrudd og problemer med strømforsyning. Om en alarm utløses, sender alarmsenderen en varsling til ønsket personell per epost og/eller SMS. Med applikasjonen kan avdelingen se hvem som blir varslet ved alarmutløsning, og får mulighet til å rette feil i anleggene før de fører til større problemer.
– Vi har også mulighet til å se historikken og ta ut rapporter, så vi kan dokumentere at alt fungerer som det skal, fortsetter Lindh.
– Løsningen vi tok i bruk fikk veldig god respons fra driftsavdelingen. I fremtiden vil vi kjøre web-applikasjonen på storskjerm i driftsrommet.